hoogsensitief en slaap je slechtVeel HSP’s hebben last van slaapproblemen, sommige hebben moeite met in slaap vallen en anderen worden ’s nachts wakker en kunnen niet meer slapen. Het nadeel van slecht slapen als je hooggevoelig bent is dat je daarna ook weer veel gevoeliger bent voor prikkels. Hierdoor raak je nog meer vermoeid, ben je sneller geïrriteerd en kan het zijn dat je nog slechter gaat slapen. Lees hieronder tips voor hoogsensitieve vrouwen om je slaapproblemen op te lossen!

De oorzaak van slecht slapen als je hooggevoelig bent

Als je last hebt van slaapproblemen dan is het belangrijk dat je gaat ontdekken wat de werkelijke oorzaak is waarom je nu wakker ligt. Zo kun je gericht aan een oplossing gaan werken. Lig je bijvoorbeeld ’s nachts te piekeren? Of ervaar je stress en spanning in je lichaam? Misschien krijg je gedurende de dag wel zoveel prikkels en ben je ’s avonds laat nog zo actief dat je niet tot rust kan komen en in slaap kan vallen? Of misschien slaap je wel zo licht dat je snel en vaak wakker wordt in de nacht. Probeer voor jezelf de oorzaak van je slaapproblemen op te lossen. Naast deze oorzaak heb ik wel een aantal tips en een bedritueel voor je die je kunnen helpen zodat je wel weer lekker kan slapen.

Tip 1: maak van je slaapkamer een oase van rust

Nodigt je slaapkamer wel uit om te slapen? Is je slaapkamer een echte fijne plek? Is de sfeer van je slaapkamer fijn en is het schoon en opgeruimd?  Belangrijk is dat je slaapkamer donker genoeg is, anders wordt de aanmaak van het natuurlijke slaaphormoon melatonine verstoord. Kijk eens kritisch naar de lichtinval van de slaapkamer en pas dit eventueel aan met een verduisterende oplossing of een slaapmasker. Frisse lucht, ventilatie en een aangename temperatuur zijn ook erg belangrijk, kijk wat je kunt doen om dit voor jou comfortabel te maken. Energie en (draadloos) internet hebben invloed op je energieveld. Hou je slaapkamer zo vrij mogelijk van straling en elektrische apparaten die invloed hebben op jouw energieveld en je slaap. En onderschat deze punten niet, het gaat echt om het totaalplaatje wat jou totale rust geeft. Bekijk je slaapkamer objectief met deze punten en creëer jouw oase van rust.

Tip 2: Stimuleer jouw ritme met een bedritueel

Natuurlijk gezien is ons lichaam in de ochtend het meest actief. Zo zijn de hormonen en andere stofjes in je lichaam die jou actief maken veel hoger in de ochtend dan in de avond. Hierdoor konden we heel lang geleden in de ochtend op pad om voedsel en water te gaan zoeken. Plan jouw dag zo in dat je het meest actief bent in de ochtend en dat je bewust vanaf een bepaald tijdstip niet meer fysiek en geestelijk druk bent. Ga dus niet vlak voor het slapengaan nog druk in het huishouden zijn, werken achter een beeldscherm, uitgebreid whatsappen of op social media actief zijn.

Kies voor vertraging in de avond. Lees een boek, brand een kaarsje, neem een douche, bad of verzorg je gezicht en lichaam. Wat heel goed werkt is om een (biologische) kruidenthee te drinken die een goede nachtrust ondersteunt. Kies voor me-time! Je lichaam reageert heel erg goed op ritme en structuur. Probeer een vast ritme aan te houden in de avond: op dezelfde tijd naar bed en voor je bedtijd dezelfde handelingen doen. Hiermee stimuleer jij je lichaam om slaaphormonen aan te maken,

Tip 3: Meditaties

Mediteren en werken met je energie is dé manier om met je hooggevoeligheid om te gaan. Het verminderd stress, spanning en piekeren. Daarnaast helpt het je om gedachten en gevoelens los te laten. Door meditaties en het werken met je energie kun je jezelf heel goed versterken en beschermen. En juist als je hooggevoelig bent. Speciaal voor hoogsensitieve vrouwen met slaapproblemen heb ik een geleide slaapmeditatie gemaakt die je gewoon helemaal gratis kunt beluisteren. Klik hier om de meditatie te starten. Wil jij naast een slaapmeditatie gratis nog meer meditaties beluisteren? Meld je dan aan voor het With Joy Membership en krijg toegang tot mijn library of joy, met heel veel meditaties.

De impact van serieuze slaapproblemen

Slaapproblemen kunnen serieus grote impact hebben op je leven. Lukt het je maar niet om de werkelijke oorzaak te doorgronden of op te lossen? Wil je hier hulp bij, ik kijk graag met je mee om samen tot een oplossing te komen. Bekijk de mogelijkheden voor coaching of vraag een gratis inzichtsessie bij me aan.

Photo by Anna Sullivan on Unsplash

 

 

Pin It on Pinterest