Hoe ga je om met intense emoties als HSPAls je hooggevoelig bent dan ervaar je emoties en gedachten intenser dan iemand die niet hooggevoelig is. Veel HSP’s hebben een ingewikkelde relatie met emoties. Positieve emoties zijn meestal niet het probleem en worden geleefd. Voor emoties zoals verdriet, angst, schaamte of woede is dat anders en vinden ze het vaak lastig om echt toe te laten. Laat staan te delen met je omgeving. Hoe ga je om met intense emoties als HSP en hoe kun je ze echt toelaten zonder dat je er helemaal door wordt overgenomen? Daarover gaat dit artikel.

Waarom het zo lastig kan zijn al die emoties

Hoe jij omgaat met emoties wordt al gevormd als je heel jong bent. Werd je gesust als je verdriet had? Kreeg je een kusje als je huilde omdat het dan over zou zijn? Of misschien kreeg je wel een snoepje als je lief was en niet huilde of boos was. Misschien werd je op de middelbare school uitgelachen als je moest huilen.

Dit zijn redelijk simpele voorbeelden van ervaringen die direct te maken hebben met het uiten en voelen van emoties. In ons hele leven maken we dingen mee die impact op ons hebben, dat heeft iedereen. En al die ervaringen bepalen hoe jij reageert op een gebeurtenis.

Gebeurtenissen uit het verleden bepalen je emoties van vandaag

Stel dat jij vroeger vaak voelde dat je anders was dan andere kinderen en mensen en jij je buitengesloten voelde. Je wilde zo graag daarbij horen, of verbinding voelen met andere mensen. Je leven gaat door en als volwassene ben je niet meer dat kleine meisje die er graag bij wilde horen. Toch kan het zijn dat er iets in je volwassen leven gebeurt waarbij de pijn van het kleine meisje bepaalt welke emoties jij voelt als er iets gebeurt.

Als je bijvoorbeeld op een netwerk-event allemaal mensen heel gezellig met elkaar ziet kletsen en als jij probeert een gesprek te starten met iemand moet diegene net even naar het toilet. Het kan zijn dat je hierdoor ongemakkelijk voelt en verdrietig wordt, je voelt je weer dat kleine meisje die nergens bij hoorde. Zo heeft de ervaring uit het verleden invloed op je emoties die je voelt bij het heden. Allemaal worden we gevormd door het leven en leer jij jezelf aan of bepaalde emoties wel of niet kan, mag of wil laten zien.

Emoties vermijden of wegstoppen

Als je HSP bent dan is je belevingswereld intens. Hierdoor kan het soms echt voelen alsof je helemaal overspoelt wordt door je emoties. Het bepaalt je stemming en soms controleert het je hele dag. Het heeft invloed op je energie. En net als iedereen ben jij ook gevormd door het leven en hoe jij met je emoties omgaat. Een gevolg hiervan kan zijn dat je emoties niet wil voelen en je leert jezelf aan om pijn te vermijden. Dus je leert om je negatieve emoties niet te voelen en probeert die weg te stoppen.

Emoties worden blokkades

En als je dan verdriet voelt, dan laat je een heel klein beetje van dat verdriet toe. Maar al gauw slik je de pijn weg en veeg je de tranen af. Hierdoor stapelen je emoties op. Net alsof er een snelkookpan is met emoties en als de emoties oploopt dan komt er een beetje van die emoties vrij, maar het merendeel blijft in de snelkookpan. Precies dit effect heeft het ook op je energie. Er is vaak wel een interne reactie, woede raast door je heen en verhoogt je hartslag of je verdrinkt in je verdriet, maar je zet het vast.

De emoties worden blokkades in je systeem.
En soms kan een kleine aanleiding de oorzaak zijn dat die snelkookpan ontploft. Allerlei emoties komen vrij die helemaal niets met de directe aanleiding te maken hebben.

Hoe ga je om met intense emoties als HSP

Stap 1 je emoties helemaal toelaten

Je bent niet je emotie. Je bent niet verdriet, je ervaart verdriet. Emoties en gedachten zijn niets anders dan prikkels die door je heen willen stromen. Emoties willen even gevoeld worden en gedachten willen even gedacht worden.
Door emoties te voelen en er helemaal te laten zijn, ontstaat er heling. Dit doe je door je emotie echt te voelen en adem te halen. Alles er helemaal te laten zijn. De druk in de snelkookpan wordt minder en blokkades in je lossen op. Meer hierover leg ik uit in onderstaand filmpje. In de library of joy vind je een meditatie om gevoelens en gedachten los te laten, deze kun je gratis beluisteren.

Stap 2 je emoties onderzoeken

Hierboven kon je lezen dat je emoties van vandaag gekleurd kunnen worden door gebeurtenissen uit het verleden. Als je je emoties hebt toegelaten en gevoeld dan kun jij je emoties onderzoeken. Is deze emoties echt van nu? Of heeft het te maken met een gebeurtenis uit het verleden, die er nu helemaal niet meer toe doet? Probeer dan zonder oordeel, zonder mening naar je emotie te kijken. Te observeren en te analyseren. Oude verhalen en gebeurtenissen hoeven je leven nu niet meer te beïnvloeden. Als je dit steeds doet, dan ga je doorkrijgen wanneer je wordt getriggerd en een oude pijn voelt. Hierdoor kun je het veel makkelijker loslaten en krijg je steeds minder lading en oude verhalen die je leven nu beïnvloeden.

Your true nature is joy

Heb je een vraag naar aanleiding van dit artikel? Of wil je iets delen over emoties? Laat het hieronder weten!

.

.

.

Bron foto: PIxabay

Pin It on Pinterest