Hoe mediteren je kan helpen als je hoogsensitief bentJe hebt vast wel eens gelezen dat mediteren heel erg goed voor je is. Misschien heb je het ook wel eens geprobeerd of heb je een gratis meditatie gedaan die ik op mijn website aanbied. Maar weet je ook dat mediteren je kan helpen om met je hooggevoeligheid om te gaan? Waar het allemaal goed voor is en hoe mediteren je kan helpen als je hoogsensitief bent lees je in dit artikel. En ik geef je tips en verwijs je naar gratis meditaties zodat je er zelf ook gelijk mee aan de slag kan.

Waarom zou je mediteren als HSP?

De hele dag door krijg je prikkels en informatie binnen uit je omgeving. Daarnaast heb je 40 tot 60.000 gedachten per dag die door je hoofd spoken. En aan gedachten maar ook aan de informatie die bij je binnen komt koppelen we een emotie. Je denkt ergens aan of je ziet iets en je krijgt er een gevoel bij. Als je hooggevoelig bent dan ontvang je meer prikkels en verwerk je gedachten en gevoelens intenser dan iemand die niet hooggevoelig is. Dit heeft een enorme invloed op je, waardoor je ook overprikkeld kan raken. Raak je langdurig overprikkeld dan kun je er allerlei klachten van krijgen. Als je mediteert dan zet je jezelf eigenlijk even op pauze.

Hoe werkt meditatie

Mediteren is jezelf dus even op pauze zetten. Dit doe je door het sluiten van je ogen waardoor je automatisch je aandacht meer naar binnen richt in plaats van buiten je. Je hoeft hiervoor niet in een lotushouding of kleermakerszit te gaan zitten.Sterker nog, ik raad vaak aan om het gewoon zittend op een stoel te doen, zodat de energie makkelijker en vrij door je lichaam kan stromen.

Verschillende vormen van meditatie

Er zijn verschillende vormen van meditatie. Je kan bijvoorbeeld in stilte mediteren. Voor veel mensen is dit lastig, al snel ben je afgeleid door je eigen gedachten. Ik ben zelf fan van geleide meditaties. Dit helpt je enorm om je aandacht te richten op de meditatie en het stromen van jouw energie, waarbij je veel minder afgeleid wordt door je eigen gedachten en gevoelens. Op mijn website vind je actieve geleide meditaties die gemiddeld tussen de 10 en 15 minuten duren. In mijn meditaties werk je actief met je energie, je aura en soms ook je chakra’s. Ook maak ik gebruik van visualisaties en het werken met intenties, affirmaties en suggesties. Maar voordat ik je daar meer over vertel kijken we eerst nog bewust naar de voordelen van mediteren. Zo weet je wat het je oplevert en wat je kan verwachten als je begint met mediteren.

De voordelen van meditatie

Mediteren is voor iedereen gezond, zeker als je nagaat dat we duizenden keren meer impulsen krijgen dan een paar eeuwen geleden. De algemene voordelen van meditatie zijn:

  • Je kalmeert en komt tot rust
  • Je versterkt je immuunsysteem
  • Je bloeddruk daalt
  • Je concentratie en focus neemt toe
  • Je slaapt beter
  • Je voorkomt depressies of een burn-out

De voordelen van meditatie als je hooggevoelig bent:

Als je hooggevoelig bent dan heeft meditatie nog meer voordelen voor je. Dit komt omdat je intuitie en gevoel meer ontwikkeld is en je hierdoor het effect van mediteren vergroot. Maar meditatie en werken met energie helpt je ook om met de nadelen of valkuilen van je hooggevoeligheid om te gaan.

  • Het helpt je om gedachten en gevoelens los te laten
    Door geleide meditaties kun je makkelijker gedachten en gevoelens los te laten. Ook helpen geleide meditaties je om direct invloed te hebben op hoe jij je voelt en wat je denkt.
  • Beter omgaan met stress en spanning
    Door geleide meditaties kun je beter omgaan met stress en spanning. Door het mediteren zelf dalen je stresshormonen (cortisol en adrenaline). En tijdens het mediteren stijgen je gelukshormonen, serotonine, endorfine en dopamine. Door deze stijging ga jij je direct beter voelen en heeft het een positief effect op je stemming, gevoelens en gedachten.
  • Jezelf beschermen tegen alle prikkels en het verwerken van de prikkels versnellen
    Geleide meditaties waarbij je bewust je energieveld (ook wel je aura genoemd) begrenst helpen je om je aandacht naar binnen te richten. Hierdoor krijg je minder prikkels en informatie binnen vanuit je omgeving. Waar je aandacht is, is je energie. Door meditaties die je helpen meer aandacht aan jezelf te geven, versterk jij jezelf.
  • Meer energie
    Door je aandacht bewust op jezelf te richten door (geleide) meditaties, krijg je zelf meer energie. Energie volgt je aandacht. Dus door je aandacht bewust naar binnen te richt, verhoog je je eigen energieveld. Wil je hier zelf mee aan de slag? 1 van de meditaties die je daarbij kan helpen is er 1 waarbij jij je aura heel helder maakt en jezelf opvult met je eigen energie. Zo versterk en bescherm je jezelf en voel je dat je energieker bent.

Verander je energie, verander je leven

Je hebt nu al een aantal keren iets over energie gelezen in dit artikel. Het ontwikkelen van mijn intuïtie en werken met energie is voor mij het keerpunt geworden in mijn leven. Hierdoor is mijn hooggevoeligheid een talent geworden waardoor ik heel krachtig ben geworden. Het combineren van meditatie met het werken met je intuïtie en energie maakt meditatie nog krachtiger. Jouw energie is je grootste krachtbron. Je gedachten en gevoelens beïnvloeden je energie en je energie beïnvloeden je gedachten en gevoelens. En wat jij uitzendt in energie, trek je aan. Als jij je heel bewust bent van jouw energie, kun jij je leven zo vormgeven dat je je diepste verlangens vervult.

Steeds krachtiger effect van meditaties

Mediteren is net als piano spelen, des te vaker je het doet, des te beter je hierin wordt. En les van een goede pianoleraar zal ervoor zorgen dat je nóg beter gaat spelen. Het beluisteren van andere pianospelers en het voelen van de muziek zal je inspireren om er zelf nog meer gevoel in te leggen.
Zo is het ook met mediteren en werken met je intuïtie en energie. Geef het dus vooral niet op als je net begint met mediteren, iets met je aura wilt doen of jezelf wilt gronden. Zie en ervaar meditatie door te ontdekken, wees nieuwsgierig en open en je ervaringen en het effect van mediteren al steeds intenser worden. En als je gaat mediteren in een groep, bijvoorbeeld in een workshop, dan versterk je elkaar energieveld.

Wil jij zelf aan de slag met meditaties? Dan nodig ik je graag uit voor de library of joy, hier deel ik heel veel verschillende meditaties, waar je ook met je energie en intuitie aan de slag gaat. De toegang tot de library is helemaal gratis! Meld je hier aan. 

 

Photo by Jared Rice on Unsplash

Gratis training Omgaan met je hooggevoeligheid

Vind jij het soms lastig om hooggevoelig te zijn en wil je graag leren hoe je om kan gaan met je hooggevoeligheid? Doe dan gratis mee met de training Omgaan met je hooggevoeligheid en meld je hieronder aan. De training is van maandag 26 tot en met vrijdag 30 november. 

Uiteraard behandel ik jouw gegevens vertrouwelijk en neem ik de bescherming van jouw gegevens serieus. Wil je weten hoe ik hiermee om ga? Bekijk dan mijn privacyverklaring.

dit veld niet invullen s.v.p.

Gelukt, je krijgt nu toegang tot de library of joy. Check je inbox voor de e-mail

Pin It on Pinterest