hooggevoelig buikpijnAls HSP kun je meer last hebben van buikpijn en maag- en darmklachten. Misschien heb je zelfs wel last van het prikkelbaar darm syndroom. Hoe jij omgaat met je hooggevoeligheid heeft ook een groot effect op je buikpijn, maag- en darmklachten.  PDS-coach Janna Koopman ervaart dat veel van haar clienten die regelmatig buikpijn of PDS hebben ook hooggevoelig zijn. In dit artikel lees je hoe het komt dat je meer last hebt van die klachten als je hooggevoelig bent en lees je tips tegen buikpijn. En niet alleen lezen, je kunt ook het interview met Janna over dit onderwerp beluisteren.

Hoe kan het dat je meer last hebt van buikpijn als je hooggevoelig bent?

Als je hooggevoelig bent dan ontvang je meer informatie en je verwerkt deze informatie op een dieper niveau dan iemand die niet hooggevoelig is. Je kan ook gevoeliger zijn voor fysieke sensaties zoals kou, warmte, pijn, schommelingen in je hormonen of gerommel in je maag of darmen. Of een combinatie van beiden, dat je door de in- en externe signalen een reactie krijgt en misschien wel overprikkelt raakt. Die overprikkeling kan er ook voor zorgen dat je lichaam reageert. Bijvoorbeeld je nek en schouders die stijf en gespannen voelen, dat je hoofdpijn of buikpijn krijgt.

De oorzaak van buikpijn

De oorzaak van buikpijn kan heel divers zijn. Wil jij van je buikpijn, maag- en darmklachten af dan is het altijd aan te raden om op zoek te gaan naar de oorzaak van je klachten. De oorzaak kan liggen in je voeding, wat je drinkt, je nachtrust, piekeren, hoe gespannen of ontspannen je bent of hoe goed je omgaat met je hooggevoeligheid. Je kunt bijvoorbeeld een maand lang dagelijks bij gaan houden wat je eet, wat je doet, hoe goed je slaapt, wat je drinkt, hoeveel stress of ontspanning je hebt en hoeveel je beweegt. Na die maand kun je gaan analyseren op welke momenten je buikpijn, maag- of darmklachten hebt gehad. Zo kun je vaak een patroon ontdekken in je voeding, de omstandigheden om je heen, of je gevoelens en gedachten.

Zo weet ik dat ik altijd buikpijn heb al we gaan vliegenen dat ik reageer op specifieke voedingsmiddelen. Maar ook als ik te weinig tijd heb genomen om te ontspannen en ongemerkt ik energie overneem van mijn omgeving. Als je eenmaal weet op welke momenten je last krijgt van buikpijn, dan kun je ook preventief maatregelen gaan nemen.

Wat is PDS en wanneer heb je dat?

Wanneer heb je nu ‘gewoon’ pijn in je buik of heb je PDS? En wat is PDS eigenlijk? Ik vroeg het Janna Koopman, van PDS-coaching. Janna werkt samen met huisartsen en Maag- Darm Leverspecialisten en is expert op het gebied van PDS en dan vooral om mensen te helpen darmklachten-vrij te worden.

PDS is een aandoening die zich uit in allerlei klachten zoals diarree, obstipatie, buikpijn, darmkrampen en een opgeblazen gevoel. Men spreekt van PDS (prikkelbaar darm syndroom) als je deze klachten langer dan 3 maanden hebt en er bij nader onderzoek geen achterliggende oorzaak is gevonden. Heb je ernstige darmklachten en veel buikpijn, neem dan vooral contact op met je huisarts en blijf er niet te lang mee doorlopen. Wil je (ook) zelf meer weten van je darmklachten en kijken of je misschien een diagnose van PDS kan krijgen dan kun je ook online een PDS-test doen. Je vindt een PDS-test op de website van PDS-coaching.

Tips tegen PDS en het verminderen van je darmklachten

Wil je meer weten over de combinatie van hooggevoelig zijn, buikpijn en PDS kijk dan vooral hieronder het interview met Janna Koopman. In het interview hoor je hoe je met hooggevoeligheid en/of met het prikkelbaar darm syndroom om kunt gaan en hoe jij het ook van klacht naar kracht kunt ervaren.

In het interview hebben Janna en ik het over een aantal dingen die je gratis kan bekijken en doen:

Heb je een vraag naar aanleiding van het artikel over hooggevoeligheid, buikpijn en PDS? Of wil je meer van ons weten? Laat het weten hieronder in de comments. Janna en ik helpen je graag!

.

.

Photo by Tamara Bellis on Unsplash

Wat je misschien ook leuk vindt

Gratis training Omgaan met je hooggevoeligheid

Vind jij het soms lastig om hooggevoelig te zijn en wil je graag leren hoe je om kan gaan met je hooggevoeligheid? Meld je dan gratis aan voor de training Omgaan met je Hooggevoeligheid. Je ontvangt dan niet alleen de 4-delige training maar ook een gratis e-book!

Uiteraard behandel ik jouw gegevens vertrouwelijk en neem ik de bescherming van jouw gegevens serieus. Wil je weten hoe ik hiermee om ga? Bekijk dan mijn privacyverklaring.

dit veld niet invullen s.v.p.

Gelukt, je krijgt nu toegang tot de library of joy. Check je inbox voor de e-mail

Pin It on Pinterest