HSP tips vakantieDe vakantie is heerlijk een moment om je op te laden. Als je thuiskomt voel jij je zo fijn, energiek en je neemt je voor om dit gevoel vast te houden. Jij gaat je niet meer gek laten maken na je vakantie! 3 dagen hou je het relaxte gevoel vast. Na 3 weken denk je bij jezelf: ik ben alweer aan vakantie toe! In dit artikel lees je hoe jij je echt op kan laden op vakantie en wat je kan doen, voor, tijdens en na je vakantie om jouw vakantiegevoel vast te houden.

Je begint opgebrand aan je vakantie

Ken je dat? Je kijkt vol verlangen uit naar je geplande zomervakantie. Die 2 of 3 weken vakantie gaat, probeer je in de weken voor je vertrek dubbel en dwars goed te maken door veel harder te werken. Voor de vakantie heb je nog een enorme actielijst voor je werk, huishouden, boodschappen. Misschien ben je ook nog druk met plannen maken, je verdiepen in de omgeving van de vakantiebestemming en voor je het weet is je vakantie een project op zich. Voor je vakantie loopt je stress hoog op en opgebrand begin je aan je vakantie.

Op reis als HSP

Hooggevoelige mensen zijn vaak ook gevoeliger voor (lang) reizen, een nieuwe omgeving en andere voeding. Pas na een paar dagen kom je een beetje tot rust. Onderzoek toont aan dat 2 tot 3 weken vakantie klachten van stress, spanning en burn-out echt verminderen. Echter is het effect van deze vermindering slechts tijdelijk. De echte daling hou je ongeveer 3 dagen vast, na 3 weken is je niveau van stress en spanning minstens zo hoog als voor je vakantie. Toch kun je bewust een aantal dingen doen om je echt op te laden, voor, tijdens en na je vakantie. Zo ga je relaxter op vakantie, laadt je meer op en blijf je lekker ontspannen na je vakantie.

Tip 1: Pas je planning aan

We overschatten onszelf wat we op korte termijn kunnen doen. Zet je perfectionisme aan de kant. Wacht niet totdat je (zelf) enorm over je grenzen heen bent gegaan. Denk niet: in de vakantie kom ik wel bij, dit gaat namelijk ten koste van jouw welverdiende vakantie! . Plan voor, tijdens en na je vakantie bewust tijd in om te lanterfanten. Gewoon serieus helemaal niets doen. Vertraag! Plan jezelf heel ruim in. Geef jezelf altijd speelruimte, letterlijk en figuurlijk.

Tip 2: Start met meditatie

Onderzoek toon aan dat meditatie je hersenen veranderen. Zo heeft regelmatig mediteren een groot positief effect op hoe je emoties verwerkt, je vermogen om te leren en te analyseren, je bewustzijn en empathisch vermogen, het stimuleert de aanmaak van neurotransmitters en het verlaagt stress en spanning. Gebruik je vakantie om te beginnen met mediteren. Heb je niet zo veel ervaring met mediteren? Vraag dan hier de zonnemeditatie of de helende waterval aan.

Tip 3: Stop met multitasken, begin met mindfulness

Maak er een gewoonte van om niet met meerdere dingen tegelijk bezig zijn. Het kost je veel energie, je wordt eerder moe en je raakt sneller geïrriteerd. En je doet er ook nog eens langer over om taken af te krijgen. Onderzoek naar multitasken toont aan dat op de lange termijn het zorgt voor aandachtsstoornissen en emotionele problemen als depressie en angstaanvallen.

Stop met multitasken en start met mindfulness. Mindfulness klinkt ingewikkeld, maar het is niets minder dan je aandacht bewust en helemaal te richten op de handeling die je aan het doen bent. Laat je niet afleiden. ​Besteed al je aandacht aan ​de taken die je doet. Blijf met je aandacht bij de taak totdat deze voltooid is, dus zonder je te verliezen in opdringerige gedachten en oordelen. Dwaalt je mind af, merk het dan op en breng je aandacht terug naar wat je aan het doen bent. Je vakantie is een mooie tijd om te oefenen met mindfulness zodat het na je vakantie als nieuwe gewoonte in je leven kan starten.

Door deze stappen zal je niet alleen tijdens je vakantie opladen, maar ook na je vakantie lekker dat ontspannen en vitale gevoel houden! Ik wens je een fijne vakantie en mooie zomer

Kun jij niet zo goed tegen de warmte van de zomer? Lees dan hier mijn artikel tips bij warm weer voor hooggevoelige mensen. Lees hier ook mijn artikel over hoe jij de energie van de zomer kunt gebruiken voor persoonlijke groei.

Pin It on Pinterest