Als je hooggevoelig bent dan voel je andere mensen goed aan. Veel HSP’s zorgen graag voor anderen. Bewust en onbewust zijn ze afgestemd op hun omgeving en wat die nodig heeft. Opvallend is dat hoe sensitief en invoelend ze voor anderen kunnen zijn, ze tegelijk hard en kritisch voor zichzelf kunnen zijn. Misschien herken jij het wel. Als je hard en kritisch naar jezelf bent, ben je niet alleen destructief naar jezelf, je kunt ook niet goed voor een ander zorgen. In dit artikel lees je tips om meer van jezelf te houden als je hooggevoelig bent en kun je een helende meditatie doen die je hierbij helpt.

Waardoor HSP’s zo gericht zijn op anderen

Als je hooggevoelig bent dan neem je meer informatie op uit je omgeving en je verwerkt deze informatie intenser dan iemand die niet hooggevoelig is. Je bent erg gericht op je omgeving en je voelt je omgeving goed aan. In energie vloei je als het ware samen met je omgeving. Het gevolg is dat jij jezelf minder goed aanvoelt. Het gevolg hiervan is dat je jezelf al snel op de laatste plaats zet, niet eens zozeer bewust, het gebeurt gewoon.

Waardoor je hard en kritisch voor jezelf bent

Veel HSP’s willen anderen graag helpen en zijn heel dienstbaar en liefdevol naar andere mensen. Herken jij het ook? Maar hoe liefdevol ben jij naar jezelf? Veel HSP’s kunnen voor zichzelf hard, streng en kritisch zijn. De reden of oorzaak waarom je hard bent voor jezelf hangt van meerdere factoren af: van je persoonlijkheid en wat je hebt meegemaakt in je leven. Als coach en trainer speciaal voor hooggevoelig mensen zie ik dat veel HSP’s de overtuiging hebben dat ze harder moeten worden. Of hebben ze in hun leven vaak gehoord dat ze niet zo gevoelig moeten zijn óf zich niet zo aan moeten stellen. Als je dat maar vaak genoeg hoort, ga je het vanzelf geloven.

Te hard en kritisch voor jezelf zijn is destructief

Af en toe hard voor jezelf zijn en kritisch kijken naar jezelf om te reflecteren is soms erg goed. Zo kan het je aanzetten om iets te doen, wat je misschien wel spannend of eng vindt. Of helpt het je om door te zetten. Maar als je te hard en kritisch voor jezelf bent dan werkt dat juist averechts. Dit is ook terug te zien in jouw energieveld. Je aura gaat minder stralen, je bent minder verbonden met jezelf en met mensen om je heen. Dit heeft een negatief effect op jouw gedachten, gevoelens en je lichaam. dus helpt het je? Nee, het is destructief!

Tips om meer van jezelf te houden als je hooggevoelig bent

Als je iets wilt veranderen aan jezelf is het belangrijk dat je de intentie uitspreekt dat jij iets wilt veranderen aan jezelf. Een intentie betekent dat jij je voorneemt om liefdevoller voor en naar jezelf te zijn. De tweede stap is om inzicht te krijgen en je bewust te worden van je eigen gedrag. Veel van ons gedrag, onze gedachten en gevoelens zijn herhalende patronen, die voor 90 a 95% onbewust zijn. Wanneer ben je te hard voor jezelf? En stel je voor dat jij het niet tegen jezelf hebt, maar tegen iemand waar je zielsveel van houdt, hoe zou je dan tegen jezelf praten? Het veranderen van je onbewuste gedragspatronen vraagt tijd en aandacht. Probeer ook hierin liefdevol en zacht voor jezelf te zijn.

Helende meditatie om je zelfliefde te versterken

Geleide meditaties kunnen je helpen om je gedrag, gevoelens en gedachten blijvend te veranderen. Hieronder kun je een helende meditatie beluisteren die je helpt om de liefde voor jezelf te versterken.

Misschien vind je dit ook leuk om te lezen: